L’oli de palma

aceite-de-palma 

 

Què és l’oli de palma i per a què es fa servir?

És un oli vegetal que s’obté del fruit d’un tipus de palmera. Originari de l’Àfrica, pais que és el principal productor mundial. Ric en vitamines A i E, la indústria de l’alimentació va descobrir que, en ser un greix molt saturat, aporta gust i textura a molts productes que, a més, es conserven millor.

 Com podem saber si un producte té oli de palma?

Es troba en cremes i cobertures, productes per untar com cremes de xocolata i avellana, pastisseria i brioixeria industrial, productes per a neteja, aliments precuinats, snacks, margarines, salses industrials, productes de neteja, cosmètics i espelmes. Conscients de la mala premsa del producte moltes marques l’amaguen a les etiquetes i, en comptes de parlar d’oli de palma, parlen d”oli vegetal”.

Una pista per saber si el producte té oli de palma és parar atenció als greixos saturats: si el contingut de greixos saturats supera el 40% del total de greixos, és pràcticament segur que ha estat elaborat amb oli de palma.
Els perills de l’oli de palma per a la salut

Encara que l’oli de palma conté carotenoides i certa quantitat de vitamina E, la veritat és que la seva qualitat més representativa és el seu enorme percentatge de greixos saturats, un elevadíssim 50% enfront del 15% que tenen de mitjana altres olis.

A més, conté quantitats molt pobres de greixos poliinsaturats (àcids grassos essencials) que són les més beneficioses per a l’organisme

Aquest desequilibri entre colesterol dolent (LDL) i bo (HDL), augmenta el risc de malalties cardiovasculars.

Ja al 2009 un estudi del Departament d’Agricultura dels EUA demostrava que el consum d’oli de palma ocasionava augment del colesterol LDL (dolent) i disminució del HDL (bo).

A més del risc cardiovascular, àmpliament estudiat, ara els estudis ho relacionen amb la metàstasi d’alguns tipus de càncer.

Com pot afectar el canvi d’hora als nens

El canvi d’hora pot afectar el rellotge biològic dels nens provocant-los principalment trastorns del son. Si bé en 2 o 3 dies es recupera el ritme, hi ha eines per reduir els seus efectes.

El proper diumenge 26 de març de 2017 avançarem una hora (les 02:00 de la matinada passaran a ser les 3:00) amb el que dormirem una hora menys.

Encara que només es tracti d’una hora, aquesta mesura pot afectar el bioritme dels més petits. Segons el grup especialitzat en somni de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP), els nens són el col·lectiu que més nota els efectes. El seu rellotge biològic pot trigar diversos dies, i fins i tot una setmana, a adaptar-se al nou horari.

És normal que presentin canvis en el patró de la son els primers dies, mal humor, irritabilitat i que estiguin més apàtics i ansiosos.

El canvi en les rutines normals del petit sol comportar irritabilitat, i també és possible que hi hagi canvis en la gana, especialment en nadons. A mesura que es fan grans, els efectes es van reduint, tot i que no desapareixen del tot.

Com reduir l’impacte del canvi horari

Una de les millors maneres per fer que el canvi horari no es noti tant en els petits és acostumar uns dies abans que es produeixi. Així, per exemple, es pot avançar uns 15 minuts l’horari de totes les rutines del nen: menjar, dormir, aixecar-se … D’aquesta manera el canvi resultarà menys brusc.

El moment en què els petits notaran més el canvi és el diumenge a la nit, ja que és quan han de conciliar el son en un horari que no els resultarà normal.

 

Informació extreta de faros.hsjdbcn.org

Pateixes ardor o acidesa?

L’acidesa d’estómac , és una sensació ardent i dolorosa que es presenta a l’esòfag. El dolor pot començar al pit i irradiar-se cap al coll o la gola, acompanyat d’un sabor agre o amarg a la gola i la boca.

En general l’acidesa és molt comuna: el 10% de la població n’experimenta els símptomes almenys una vegada per setmana. En el cas de les dones embarassades, el 25% pateixen acidesa.

La sensació d’acidesa resulta d’una acumulació d’àcid de l’estómac dins de l’esòfag, la qual cosa dóna lloc a la irritació. Pot ser causada per una malaltia del reflux gastroesofàgic (reflux àcid) ,per un espasme esofàgic o per alguns medicaments antiinflamatoris.

Sovint es presenta havent dinat una gran quantitat de menjar o en ficar-nos al llit, i crea una sensació que el menjar o els líquids tornen a la gola o la boca (regurgitació), sobretot quan ens ajupim o estirem. Aquesta situació pot durar des d’uns minuts fins a un parell d’hores.
COM SE SOLUCIONA L’ACIDESA?

L’acidesa pot manifestar-se de forma ocasional i se soluciona amb la presa d’un antiàcid. En cas d’acidesa continuada, aquesta podria arribar a desenvolupar una inflamació i una lesió de la mucosa de l’esòfag, cosa que requereix consultar el metge. De la mateixa manera, si s’experimenta mal de coll persistent, ronquera, tos crònica, asma, vòmits, sang a les femtes, dolor al pit, sensació de gola inflada, o si es pateixen episodis d’acidesa més de tres cops per setmana, durant dues setmanes, caldrà una visita mèdica.

Així mateix, hi ha diversos factors que poden fer augmentar l’acidesa, encara que no afecten a tothom de la mateixa manera, com: l’embaràs; vestir roba estreta que faci pressió sobre l’estómac; fumar; prendre cafè, alcohol, tomàquet, xocolata, menta, àpats amb molt de greix o pesats, ceba, àpats picants o alguns medicaments com els antiinflamatoris.

El tractament de l’acidesa demana un canvi de l’estil de vida, adoptant els consells esmentats més a baix i fent servir si cal medicaments antiàcids que neutralitzen l’àcid a l’estómac i es poden prendre, segons la necessitat, per alleujar ràpidament la majoria dels símptomes de l’acidesa. En cas de tractar-se d’una acidesa freqüent o severa, el metge li indicarà la medicació més adequada.

CONSELLS

  • Aixequi el capçal del llit (uns 10 cm).
  • Intenti sopar almenys 2 o 3 hores abans de ficar-se al llit. Si fa la migdiada, esperi a fer la digestió per ficar-se al llit, o miri de descansar en una butaca assegut.
  • Perdi quilos si té excés de pes.
  • Eviti els àpats pesats.
  • Faci àpats lleugers, amb poc greix.
  • Eviti la roba i els cinturons estrets.

 

Informació extreta de http://www.farmaceuticonline.com

ICTUS

Un ictus és una malaltia ocasionada per una alteració sobtada de la circulació de la sang al cervell. Aquesta alteració consisteix en el taponament o trencament d’una artèria, que fa que no arribi sang a una part del cervell o que aquest quedi negat de sang. Això provoca que les cèl·lules cerebrals morin.

Actuar ràpidament és imprescindible per minimitzar o eliminar les seqüeles.

Una característica principal de l’ictus és que els signes i símptomes apareixen de forma sobtada. Hi ha 5 signes que ens poden ajudar a identificar un ictus:

  1. L’afectació sobtada de la VISIÓ en un o tots dos ulls.
  2. La pèrdua sobtada de la FORÇAa un braç, una cama o ambdós.
  3. L’aparició sobtada de problemes per PARLARi/o ENTENDRE el que ens diuen.
  4. L’aparició sobtada de DESEQUILIBRIo INESTABILITAT.
  5. L’aparició sobtada de MAL DE CAP.

Hi ha dues grans categories d’ictus: Els Ictus Isquèmics i els Ictus Hemorràgics.

En qualsevol dels dos casos, el flux cerebral de sang a una àrea determinada del cervell queda interromput y las cel.lules cerebrals, en deixar de rebre l’oxígen necessari per viure, comencen a morir, fet que acabarà produint el dany cerebral permanent.

El nostre cervell controla totes les nostres accions i activitats; la forma com raonem, com ens movem, com caminem, com sentim, com mengem, etc. Així, segons quina sigui l’àrea del cervell que es lesiona després de l’ictus, les conseqüències poden ser variables. Podem tenir dificultats per moure un costat del nostre cos, per mantenir l’equilibri, per enraonar, per pensar o per sentir. Per tant, l’ictus pot prendre a qui el pateix la capacitat d’interaccionar amb el món que ens envolta!

Tot i l’efectivitat dels tractaments de què disposem actualment per determinats tipus d’ictus, el millor abordatge terapèutic de l’ictus segueix essent la prevenció. El risc vascular és la probabilitat de patir una malaltia de les artèries i va associat a la presència de factors de risc vascular que causen la lesió de les artèries. Aquests factors poden presentar-se aïllats o individualment o bé coexistir en una mateixa persona, cosa que fa que el risc es multipliqui. En general, classifiquem els factors de risc vascular en no modificables, sobre els quals no podem actuar, i modificables, sobre els què sí que podem incidir. Un total de 10 factors de risc vascular modificables expliquen fins el 90% del risc de patir un ictus, i identificar aquest risc és necessari per tal de traçar un pla terapèutic individualitzat que s’adapti a les particularitats de cada cas.

Una de les parts més negatives d’un ictus és que pot deixar algun tipus de seqüela, ja sigui física o psíquica. Un terç de les persones que pateixen un ictus presentarà algun grau de discapacitat permanent. Per tant, és molt important conèixer les mancances que pot produir, per així poder combatre-les i superar-les.

  • Deficiències en la funció motora: paràlisi, dificultat per a caminar, alteracions en l’equilibri i la coordinació dels moviments, limitacions per a realitzar les activitats de la vida diària, espasticitat.
  • Alteracions en la sensibilitat: alteracions en la percepció de la temperatura, del tacte, del dolor, de la posició de les extremitats.
  • Alteracions en el llenguatge: alteracions totals o parcials en el moment de parlar o d’entendre (afàsia) o dificultat en la formació o la vocalització de paraules (disàrtria).
  • Alteracions en la deglució: dificultats per empassar líquids i /o sòlids.
  • Alteracions en la visió: disminució del camp visual.
  • Alteracions neuropsicològiques: problemes de memòria, raonament, concentració, de reconeixement del propi cos.
  • Alteracions en les emocions: dificultat per controlar les emocions o emocions inadequades.
  • Dolor: produït per una alteració en una àrea del cervell, que es tradueix per una barreja de sensacions desagradables de picor, formigueig, cremor, més freqüents a la cara i extremitats, i que empitjora amb el moviment i el fred.

Aquest any farmàcia Carlos Berga col·labora amb La Marató de TV3 en  la recerca de de l’ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques.

 

Informació extreta de fundació Ictus

Alimentació saludable

Recomanacions

1 Mengeu, com a mínim, dues o tres fruites fresques al dia. Les postres habituals han de ser a base de fruita fresca. Tant per dinar com per sopar, que sempre hi hagi alguna hortalissa.

2 Incroeu més llegums en els vostres àpats: són una joia gastronòmica i nutricional, i, a més tenen un preu molt assequible.

3 Prioritzeu els aliments integrals: el pa, l’arròs, la pasta, els cereals de l’esmorzar, etc.,si són integrals, aporten més fibra i són més nutritius i saludables.

4 Doneu prioritat als aliments frescos, i als mínimament processats, de producció local i de temporada.

5 Utilitzeu el consum de fruites seques (nous, avellanes, ametlles…), però sense sal; són totes una font important de nutrients.

7 Trieu els productes làctics semidesnatats o desnatats, que mantenen les proteïnes i el calci, però així tenen menys greixos i colesterol.

8 Utilitzeu poca sal, a la cuina i a la taula, i que sigui iodada.

9 Compratiu la tria dels mnús familiars i les activitats d’anar a comprar i elaborar els menjars.

 

S’aconsella repartir els aliments en diversos àpats al dia: tres de principals (esmorzar, dinar i sopar) i dos de complementaris (un a mig matí i el berenar, a mitja tarda).

Aigua per beure tant en els àpats com entre hores.

Un estil de vida actiu com activitats diàries, caminar o bicicleta, precticar algun esport etc.

14  de novembre

Dia Mundial de la Diabetis

Informació estreta de canalsalut.gentcat.cat

Alopècia

El cabell és una caràcteristica important en la imatge d’una persona, per això cal cuidar-lo i mantener-lo sa i net amb els productes adequats. La pèrdua del cabell, ja sigui de forma natural o no, s’anomena alopècia, i té com a resultat la calvicie.

El període de creixement dura uns quants anys, mentre que el de repòs tan sols dura uns mesos. El 85% dels fol·licles es troben en fase de creixement, i un 14 % es troba en repòs.

El període de transició entre el creixement i el repòs dura de 2 a 3 setmanes, i  en aquesta fase es troben 1% del total.

En total, en un cuir cabellut hi ha al voltant de 100.000 cabells. En una situació normal, té lloc una caiguda diària d’uns 100 cabells.

A partir d’una caiguda de 250 cabells al dia, podem començar a parlar de caiguda massiva i de principi d’alopècia.

Les alopècies adquirides poden ser de diferents menes, degudes a alguna situació o producte o per causes hereditàries o hormonals. També poden aparèixer alopècies endocrines per alteracions hormonals.

L’alopècia androgenètica o calvície vulgar és la que es presenta més sovint.Habitualment en l’home , s’inicia als 20-30 anys d’edat. La calvície completa es produeix cap als 50 anys. Aquesta calvície és irreversible i no té curació.

Per mantenir el cabell sa:

·Cal raspallar el cabell cada dia, per eliminar-ne les restes adheride.

·El pentinat s’ha de fer amb una pinta que tingui pues no afilades(avitar pentinats tibants i forçats)

·El cabell s’ha de rentar d’1 a 2 vegades per setmana, aclarint-lo bé amb aigua tova, i assecant-lo a temperatura moderada.

·Evitar acolorir i descolorir el cabell massa sovint.

 

Informació estreta de COFB

 

RECOMENDACIONS PER A PORTAR UN ESTIL DE VIDA SALUDABLE

Una correcta alimentació, equilibrada i variada, acompanyada de exercici regular i de una adequada rutina de son és la base pera aconseguir un bon estat de salut.

  1. Practica una alimentació saludable: equilibrada i variada
  2. Dedica 30 minuts diaris a exercitar el cos. Caminar, ballar, carrer, activitats al aire lliure…
  3. No fumes
  4. Controla el teu pes. IMC Divideix el pes en quilos entre la altura en metres elevat al quadrat. Si es major de 25 kg/m2 es considera sobrepès, si es per sobre de 30 kg/m2 es obesitat.
  5. Vigila la grassa acumulada en el abdomen, ja que es perillosa per el cor. El perímetre abdominal en la dona ha de estar per sota de 88 cm i en homes per sota de 102 cm.
  6. Comprova la tensió arterial. Per sota de 140/90mmHg.
  7. Revisa els nivells de colesterol i glucosa.
  8. Coneix els riscos cardiovasculars i quin a de ser el teu estil de vida. Actuar a temps es la clau per reduir els perills.
  9. Aprèn a controlar el estrès i ansietat. El estrès a casa i al treball fa més difícil continuar un estil de vida saludable. Relaxa’t.

 

Nosaltres podem ajudar-te, consulta’ns