L’operació tornada, sense problemes intestinals!

Després d’uns dies, setmanes o, fins i tot, mesos de vacances, la tornada al curs laboral o  acadèmic es presenta, ja, imminent. En conseqüència, com si es tractés d’un jetlag professional, el ritme de vida varia i els horaris s’adapten a les obligacions, sent, normalment, força diferents als del període de vacances. És per això que és important intentar tenir una ràpida adaptació i no deixar que aquests canvis afectin al dia a dia, ja que si no s’aconsegueixen ajustar, el cos pot patir-ne les conseqüències. Un clar exemple són les hores de son, fonamentals per poder rendir, però n’hi ha d’altres que, sense adonar-nos-en, s’obliden, com la cura d’una bona alimentació. Menjar a deshores, ràpid i malament, per tal d’alleugerir els àpats i no perdre temps pot fer que el nostre cos se’n ressenti, generant així, possibles problemes intestinals, com l’acidesa estomacal, el restrenyiment o, fins i tot, la descomposició.

Sin título

S’entén com acidesa estomacal a la sensació ardent i dolorosa que es presenta a l’esòfag, just darrera de l’estèrnum. Aquest malestar s’esdevé en el moment que l’obertura de l’estómac o vàlvula no es tanca i l’àcid retorna a l’esòfag, irritant-lo. Pot ser causat per una malaltia del reflux gastroesfàgic, per un espasme esofàgic o per alguns medicaments antiinflamatoris tot i que, sovint, també es presenta havent fet un àpat amb una gran quantitat de menjar o havent menat i haver-se ficat al llit d’immediat. Per apaivagar-lo, pot prendre’s un antiàcid, però en el cas que la sensació sigui continuada, cal anar al metge per evitar futures lesions. Tot i això, l’acidesa també es pot controlar, ja que es coneixen alguns dels factors que la provoquen. Aquests són:

Sin título

  • Vestir amb roba estreta que faci pressió sobre l’estómac.
  • Prendre:cafè, alcohol, tomàquet, xocolata, menta, àpats amb molt de greix o pesats, ceba, àpats picants o alguns medicaments com els antiinflamatoris.
  • L’embaràs. Un 25% de les dones embarassades en pateixen.

 

Cal tenir en compte que aquests factors no afecten igual per a tothom, així que caldrà conèixer-se i veure quines quantitats poden provocar aquest malestar.

Consells: Aixecar el capçal del llit uns 10 cm., intentar sopar almenys 2 o 3 hores abans de ficar-se al llit, perdre pes en cas que es necessiti i evitar àpats pesats.

En altres ocasions, l’estrès postvacances o, simplement, el fet de no mantenir una alimentació adequada, pobre en fibra i aigua, pot portar a desenvolupar períodes derestrenyiment. Aquest problema no es tracta d’una malaltia per si sola, sinó d’un símptoma habitualment associat a alguna disfunció, encara que, si el procés no millora i es desconeixen les possibles raons del canvi del ritme intestinal, és recomanable fer una consulta mèdica.

Mesures preventives per evitar el restrenyiment:

  • Mantenir una dieta rica en fibra, o sigui, llegums, cereals integrals, fruita fresca sense pelar i verdures bullides i crues.
  • Beure líquids (aigua) abundantment, mínim 1,5 l.
  • Evitar el sedentarisme, fent exercici físic amb regularitat.
  • No contenir-se mai quan es tingui necessitat d’anar al bany, intentant que el cos s’habituï a evacuar a la mateixa hora.

En el cas que es tingui aquesta dificultat, és important no abusar mai dels laxants, ja que si se’n fa un ús excessiu, l’intestí s’acostuma a funcionar només quan existeix la provocació. S’ha de procurar que els budells funcionin per sí mateixos amb molta fibra, aigua, exercici físic i horaris regulars. Precisament, un dels mètodes per superar aquest molest període és el tractament higienicodietètic, que es basa en alimentar-se a partir d’una dieta molt rica en fibra, menjant més verdures, prenent més fruita o acostumant-se a preparar-se més amanides.

Recordi: controlar la dieta, augmentar la ingesta de líquids, fer exercici regularment, ús de laxants discontinu, i si el restrenyiment no millora caldrà consultar-ho al metge, consultar el vostre farmacèutic.

Sin título

Finalment, amb els mals hàbits alimentaris, també es pot arribar patir la situació inversa, és a dir, diarrea aguda. Aquest problema sol presentar-se amb la realització de femtes toves i abundants acompanyades de dolor abdominal i febre. La durada sol ser curta, d’uns 2 o 3 dies i, tot i que no hi ha un tractament específic, sí que existeixen algunes recomanacions per tal d’evitar la deshidratació produïda per l’alteració. D’aquesta manera, caldrà prendre una gran quantitat de líquids en petites dosis i, un cop es tolerin els líquids, començar amb menjars suaus, com poden ser la poma al forn, bullida o ratllada, el plàtan, el codonyat, l’arròs bullit, la pastanaga bullida, el brou vegetal sense oli o el pa blanc torrat.

Què no menjar i beure?

  • Llet i els seus derivats,
  • Carn amb molt greix,
  • Cafè,
  • Begudes de cola i altres refrescos,
  • Fregits

Cal tenir en compte que s’haurà d’anar al metge sempre i quan es tingui febre alta (>38˚C) i persistent, hi hagi sang, moc o pus en les deposicions, es tingui dolor abdominal fix i la diarrea duri més de 3 dies.

Recordi: és important que per tal d’evitar el contagi, la persona malalta i tot els membres de la família es rentin les mans amb aigua i sabó després d’anar al vàter i abans dels àpats.

Aquests són alguns dels problemes que es poden derivar de no tenir una bona alimentació, així que, tot i que no es tingui el temps de l’estiu, atura’t, mantenir una bona dieta t’ajudarà a rendir al dia a dia.

Informació extreta de Col·legi de Farmacèutics de Barcelona

Anuncios

13 de Juny Dia Mundial del Càncer de Pell

a0d33817-325c-4620-880c-bbcee52698e1ymphony society

Quan ens hem de protegir del sol i no ho sabem?

El sol ens aporta nombrosos beneficis però per evitar els perjudicis que pot causar una exposició excessiva i continuada, és molt important tenir sempre present protegir-se, tant si ja es tem bronzejats con si està envolupat, si prenem el sol o sortim a fer activitats a l’aire lliure sense intenció de prendre¡l. A més existeixes algunes situacions quotidianes on protegir-nos és encara més important per prevenir l’envelliment prematur de la pell, l’aparició de taques, cremades i el desencadenament de diferents patologies associades a l’exposició solar.

A continuació, en destaquem;

Activitat a l’aire lliure

Anar a la feina, sortir a passejar, jugar al parc amb els nens o prendre cafè en una plaça assolellada són exemples de situacions on ens exposem directament al sol i hem de posar algun tipus de barrera protectora (foto protectors, roba,gorres, ulleres de sol…) Encara més les persones que treballen a l’aire lliure, ja que acumulen moltes hores d’exposició.

L’embaràs

En el cas de les dones embarassades, els canvis hormonals poden donar lloc a l’aparició de taques al voltant del nas i la boca. El col pot enfosquir-les i haurem d’utilitzar un bon filtre solar. Si portem  biquini i prenem el sol, també pot enfosquir-se la línia alba, una línia vertical hiperpigmentada que apareix en mares gestants i recorre des del pubis fins al melic.

Esport

Per a les persones que practiquen esport a l’aire lliure es important saber que:

1.El risc de cremades augmenta a causa de l’efecte lupa entre la suor, el sol i la superfície on ens entenem; la que mes reflecteix es la neu,seguida de la gespa i la sorra seca i, en una mesura menor , l’asfalt i l’aigua.

2.A la muntanya, ens hem d’aplicar un filtre solar més elevat; el risc de cremades augmenta un 4% cada 300 m d’altura.

  1. Tenir una bona hidratació amb beguda isotònica, aigua, fruites o sucs per combatre la deshidratació de la pell i renovar la crema solar cada dues hores per evitar pèrdues del producte arrossegades per la suor.

4.La protecció física també serà imprescindible ulleres de sol,gorra, samarreta, pantalons, etc.

Medicaments

Existeixen nombrosos medicaments que ens fan més fotosensibles i hem d’estar atents. Destaquen els anticonceptius orals, ja que una gran quantitat de dones els prenen diàriament i són mes sensibles a patir cremades o a l’aparició de taques a la pell. Altres fàrmac als quals hem de prestar especial atenció són els corticoides, antiinflamatoris, antihipertensius, antidepressius, antibiòtics i antihistamínics. La protecció serà clau també en aquests casos, i, sobretot això, us en podrà informar el farmacèutic.

L’ incidència dels càncers de pell s’ha triplicat en els últims 10 anys

ymphony society

 

L’ incidència dels càncers de pell s’ha triplicat en els últims deu anys i a Espanya arriba als 300 casos per cada 100.000 habitants.

Una de cada 50 persones tenen risc de patir un melanoma, un dels tipus més agressius de càncer de pell, al llarg de la seva vida.

El melanoma és un tumor que no fa mal i va creixent, que tot i que és un dels càncers amb més perspectives de curació, de vegades no es consulta a temps, pel que és molt important aprendre a cuidar-nos la pell i consultar al metge si trobem alguna anomalia.

Els experts recomanen evitar les hores de màxima exposició al sol, i prestar especial atenció a la protecció del cap i les orelles, a més d’usar ulleres de sol per protegir els ulls, i respecte els protectors solars aconsellen sempre que el factor de protecció sigui com a mínim de 30 i assegurar-se que bloquegi els raigs ultraviolats Ai B.

Els 50-80% d’exposició solar es produeix en els primers 20 anys de vida, és a dir, fins els 20 anys és quan anem patint el 80% de les alteracions cutànies,… per això és tant important que, especialment els nens no deurien estar tantes hores exposats al sol.

Les histories de cremades solars intenses en la infància o adolescència multiplica l’efecte d’alteració cutània que després patim a l’edat adulta.

Les cabines d’ UVA : aquestes llums emeten 3 vegades més raig UV que el sol de migdia, per tant, lo que fan és accelerar l’envelliment de la pell. Si s’utilitzen abans dels 30 anys, s’incrementa en un 75% el risc de patir càncer de pell.

Amb les al·lèrgies solars:no hi ha evidència directa entre l’al·lèrgia i el càncer de pell, l’avantatge és que aquestes persones ja eviten l’exposició solar perquè els pica la pell.

RECOMANACIONS

-Mai hem de cremar-nos

-El bronzejat No ens protegeix (indica mutacions a la pell)

-Evitar exposicions al sol de les 12 a les 16 hores de maig a setembre.

-Utilitzar roba adequada, ulleres, barret…

-Utilitzar fotoprotectors de forma i qualitat adequada de com a mínim FPS 30

-L’aplicació de les cremes solars ha de ser suficient, cal aplicar-los en quantitat suficient i tornar a aplicar periòdicament.

 

A farmàcia Carlos Berga volem donar-te el millor consell i cuidar de tú!

Consulta’n per una protecció solar perfecta aquest estiu!

 

27 de Maig dia Nacional del Celíac

celiaco.jpg

La malaltia celíaca consisteix en una intolerància al gluten que cursa amb una lesió severa de la mucosa de l’intestí prim superior. Com a conseqüència, s’estableix un defecte d’utilització de nutrients (principis immediats, sals i vitamines) a nivell del tub digestiu.

La intolerància al gluten es manté al llarg de tota la vida i es presenta en subjectes genèticament predisposats a patir la malaltia.

Dades recents indiquen que l’1% de la població mundial pateix la malaltia, encara que la majoria no ho sap. A Espanya les dades indiquen també un percentatge similar, sent per tant unes 450.000 les persones afectades.

El gluten no és un aliment, és la barreja antigènica (tipus de proteïnes) present en la farina de blat ari t (incloent totes les espècies de i Triticum com ara el blat dur), i altres cereals i ros a és com el sègol, la ordi, la civada, o les seves varietats híbrides.

Els símptomes són molt variables segons les persones, i pot anar de lleus a molt severs. En l’adult la malaltia pot cursar amb manifestacions digestives clàssiques.

El fet de no poder consumir gluten pot ocasionar algun perjudici amb el normal desenvolupament ? Els nens en especial?

No. El gluten no és en absolut una proteïna indispensable, podent ser substituïda per altres proteïnes vegetals o animals sense que la substitució afecti gens ni mica al normal metabolisme de l’organisme.

Què Aliments no puc prendre sota cap concepte?

Aquells elaborats amb cereals no permesos com el blat i les seves varietats híbrides, l’ordi, el sègol i probablement la civada.

Si un cosmètic té gluten ¿Pot ser usat per un celíac?

Sí. La celiaquia només està relacionada amb la ingestió del gluten, és a dir, només afecta quan el producte es menja o es beu.

 

Informació extreta de http://www.celiacos.org

L’oli de palma

aceite-de-palma 

 

Què és l’oli de palma i per a què es fa servir?

És un oli vegetal que s’obté del fruit d’un tipus de palmera. Originari de l’Àfrica, pais que és el principal productor mundial. Ric en vitamines A i E, la indústria de l’alimentació va descobrir que, en ser un greix molt saturat, aporta gust i textura a molts productes que, a més, es conserven millor.

 Com podem saber si un producte té oli de palma?

Es troba en cremes i cobertures, productes per untar com cremes de xocolata i avellana, pastisseria i brioixeria industrial, productes per a neteja, aliments precuinats, snacks, margarines, salses industrials, productes de neteja, cosmètics i espelmes. Conscients de la mala premsa del producte moltes marques l’amaguen a les etiquetes i, en comptes de parlar d’oli de palma, parlen d”oli vegetal”.

Una pista per saber si el producte té oli de palma és parar atenció als greixos saturats: si el contingut de greixos saturats supera el 40% del total de greixos, és pràcticament segur que ha estat elaborat amb oli de palma.
Els perills de l’oli de palma per a la salut

Encara que l’oli de palma conté carotenoides i certa quantitat de vitamina E, la veritat és que la seva qualitat més representativa és el seu enorme percentatge de greixos saturats, un elevadíssim 50% enfront del 15% que tenen de mitjana altres olis.

A més, conté quantitats molt pobres de greixos poliinsaturats (àcids grassos essencials) que són les més beneficioses per a l’organisme

Aquest desequilibri entre colesterol dolent (LDL) i bo (HDL), augmenta el risc de malalties cardiovasculars.

Ja al 2009 un estudi del Departament d’Agricultura dels EUA demostrava que el consum d’oli de palma ocasionava augment del colesterol LDL (dolent) i disminució del HDL (bo).

A més del risc cardiovascular, àmpliament estudiat, ara els estudis ho relacionen amb la metàstasi d’alguns tipus de càncer.

Com pot afectar el canvi d’hora als nens

El canvi d’hora pot afectar el rellotge biològic dels nens provocant-los principalment trastorns del son. Si bé en 2 o 3 dies es recupera el ritme, hi ha eines per reduir els seus efectes.

El proper diumenge 26 de març de 2017 avançarem una hora (les 02:00 de la matinada passaran a ser les 3:00) amb el que dormirem una hora menys.

Encara que només es tracti d’una hora, aquesta mesura pot afectar el bioritme dels més petits. Segons el grup especialitzat en somni de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP), els nens són el col·lectiu que més nota els efectes. El seu rellotge biològic pot trigar diversos dies, i fins i tot una setmana, a adaptar-se al nou horari.

És normal que presentin canvis en el patró de la son els primers dies, mal humor, irritabilitat i que estiguin més apàtics i ansiosos.

El canvi en les rutines normals del petit sol comportar irritabilitat, i també és possible que hi hagi canvis en la gana, especialment en nadons. A mesura que es fan grans, els efectes es van reduint, tot i que no desapareixen del tot.

Com reduir l’impacte del canvi horari

Una de les millors maneres per fer que el canvi horari no es noti tant en els petits és acostumar uns dies abans que es produeixi. Així, per exemple, es pot avançar uns 15 minuts l’horari de totes les rutines del nen: menjar, dormir, aixecar-se … D’aquesta manera el canvi resultarà menys brusc.

El moment en què els petits notaran més el canvi és el diumenge a la nit, ja que és quan han de conciliar el son en un horari que no els resultarà normal.

 

Informació extreta de faros.hsjdbcn.org

Pateixes ardor o acidesa?

L’acidesa d’estómac , és una sensació ardent i dolorosa que es presenta a l’esòfag. El dolor pot començar al pit i irradiar-se cap al coll o la gola, acompanyat d’un sabor agre o amarg a la gola i la boca.

En general l’acidesa és molt comuna: el 10% de la població n’experimenta els símptomes almenys una vegada per setmana. En el cas de les dones embarassades, el 25% pateixen acidesa.

La sensació d’acidesa resulta d’una acumulació d’àcid de l’estómac dins de l’esòfag, la qual cosa dóna lloc a la irritació. Pot ser causada per una malaltia del reflux gastroesofàgic (reflux àcid) ,per un espasme esofàgic o per alguns medicaments antiinflamatoris.

Sovint es presenta havent dinat una gran quantitat de menjar o en ficar-nos al llit, i crea una sensació que el menjar o els líquids tornen a la gola o la boca (regurgitació), sobretot quan ens ajupim o estirem. Aquesta situació pot durar des d’uns minuts fins a un parell d’hores.
COM SE SOLUCIONA L’ACIDESA?

L’acidesa pot manifestar-se de forma ocasional i se soluciona amb la presa d’un antiàcid. En cas d’acidesa continuada, aquesta podria arribar a desenvolupar una inflamació i una lesió de la mucosa de l’esòfag, cosa que requereix consultar el metge. De la mateixa manera, si s’experimenta mal de coll persistent, ronquera, tos crònica, asma, vòmits, sang a les femtes, dolor al pit, sensació de gola inflada, o si es pateixen episodis d’acidesa més de tres cops per setmana, durant dues setmanes, caldrà una visita mèdica.

Així mateix, hi ha diversos factors que poden fer augmentar l’acidesa, encara que no afecten a tothom de la mateixa manera, com: l’embaràs; vestir roba estreta que faci pressió sobre l’estómac; fumar; prendre cafè, alcohol, tomàquet, xocolata, menta, àpats amb molt de greix o pesats, ceba, àpats picants o alguns medicaments com els antiinflamatoris.

El tractament de l’acidesa demana un canvi de l’estil de vida, adoptant els consells esmentats més a baix i fent servir si cal medicaments antiàcids que neutralitzen l’àcid a l’estómac i es poden prendre, segons la necessitat, per alleujar ràpidament la majoria dels símptomes de l’acidesa. En cas de tractar-se d’una acidesa freqüent o severa, el metge li indicarà la medicació més adequada.

CONSELLS

  • Aixequi el capçal del llit (uns 10 cm).
  • Intenti sopar almenys 2 o 3 hores abans de ficar-se al llit. Si fa la migdiada, esperi a fer la digestió per ficar-se al llit, o miri de descansar en una butaca assegut.
  • Perdi quilos si té excés de pes.
  • Eviti els àpats pesats.
  • Faci àpats lleugers, amb poc greix.
  • Eviti la roba i els cinturons estrets.

 

Informació extreta de http://www.farmaceuticonline.com